|
ASP.net (199)
ASP 3.0 (111)
PHP (30)
HTML (66)
SQL (89)
CSS (46)
XML (7)
JavaScript (78)
Diverse kode (13)
Programmering (22)
System og drift (15)
Trafikk og inntekt (11)
Guider og tips (22)
Nyttig lesestoff (23)
Web forum (604)
Link galleri (565)
ASP.NET kurs(5)
CSS kurs (2)
JQuery kurs (2)
Øk trafikken (8)
Facebook App. (4)
Microsoft CEO (6)
Server & web
Internett & epost
Systemverktøy
Sikkerhet
Fildeling
Lyd & media
Diverse software
Domenesalg
Metagenerator
Websikre farger
WebMail
Bli medlem!
Siste innlegg
Gjestebok
Tips en venn
Kontakt oss
Forsiden
|
|
Hva er objektorientert programmering? Av: Øyvind A. Isaksen
For å skjønne hva objektorientert programmering er må man først vite hva et objekt er, hva en klasse er, hvordan objekter og klasser fungerer sammen. Denne artikelen tar for seg objekter, metoder, egenskaper, hendelser og viser noen nyttige eksepler for å bedre forstå hva objektorientert programmering er!
Objekt:
Feks. en knapp. Objekt har egenskaper, metoder og hendelser.
•Metode: Gjør noe med objektet. Metodene forteller hvordan et objekt skal gjøre ting.
•Egenskap: Beskriver objektet, feks størrelse (utseende)
•Hendelser: Det som skjer med objektet, feks Click
Objekter er byggeklossene i et objektorientert språk.
Klasse:
Klasser er programmeringsdefinisjoner av et objekt. En klasse inneholder informasjon om hva objektet skal gjøre, hvilke egenskaper det har osv. Et objekt er noe man kan manipulere, noe konkret som kan utføre en handling.
Klasser er vesentlig i objektorientert programmering. Formålet med en klasse er at du ønsker å pakke inn felles kode og egenskaper.
.Net rammeverket består av svært mange klasser som definerer objekter.
Eks: Når du bruker Response.Write kaller du Write-subrutinen til Response-objektet som er definert av Response-klassen.
Når du definerer ASP.NET sider oppretter du egentlig objekter basert på Page-klassen i .NET-rammeverket!
Syntax for å definere en klasse:
Class klassenavn
Subrutiner, funksjoner og egenskaper
End Class
Eksempel:
MessageBox.Show("Formens høyde er " Me.Height, Me.Text)
Show er en metode til klassen MessageBox. Me.Height leser formens Height egenskap mens me.text leser formens text egenskap.
Alle variabler som er deklarert i en klasse er egenskaper til kassen.
Et viktig poeng er at objekter er en kombinasjon av data og kode. Den grunnleggende fordelen til OOP er data og operasjonene som manipulerer data er begge bygd inn i objektet.
|
|