Turvenn.no
Webutvikler kurs ASP.NET, C#, CSS mm.

WebRessurs.no - Webprogrammering og ressurs innen ASP, ASP.NET, PHP, SQL, HTML, CSS, Javascript, XML, C#, VB, Flash  mm.

Brukernavn: 
Passord:

Registrèr deg Glemt passord?
Logg deg inn




  ASP.net (199)
  ASP 3.0 (111)
  PHP (30)
  HTML (66)
  SQL (89)
  CSS (46)
  XML (7)
  JavaScript (78)
  Diverse kode (13)


  Programmering (22)
  System og drift (15)
  Trafikk og inntekt (11)
  Guider og tips (22)
  Nyttig lesestoff (23)
  Web forum (604)
  Link galleri (567)


  ASP.NET kurs(5)
  CSS kurs (2)
  JQuery kurs (2)


  Øk trafikken (8)
  Facebook App. (4)
  Microsoft CEO (6)


  Server & web
  Internett & epost
  Systemverktøy
  Sikkerhet
  Fildeling
  Lyd & media
  Diverse software


  Domenesalg
  Metagenerator
  Websikre farger
  WebMail


  Bli medlem!
  Siste innlegg
  Gjestebok
  Tips en venn
  Kontakt oss
  Forsiden




Kode Artikler
Linker


Mål internetthastigheten din.


Synlig på Google, for enhver pris?


Av: Øyvind A. Isaksen

En god plassering på Google kan være vinn eller forsvinn for mange bedrifter. Fremveksten av firma som vil hjelpe nettopp ditt firma med å bli "synlig på Google" har vokst dramatisk de siste årene. Dessverre er det ikke alle som bruker like stuerene metoder.



Illustrasjonsbilde
Det handler om søkemotoroptimalisering, et håpløst langt ord som på engelsk blir forkortet til SEO (Search Engine Optimization), og jeg bruker denne forkortelsen herfra og ut. Noen firma har begynt å bruke betegnelsen Search Engine Compliance, som egentlig er mye bedre: Det handler om å lage et nettsted som er designet slik at det skal være enkelt for søkemotorer, og særlig Google, å finne frem i det.

Ikke hokus-pokus
Selv om SEO-firmaene liker å gi inntrykk av at dette er både vanskelig og tidkrevende, er det ikke mye hokus-pokus som skal til for å søkemotoroptimalisere et nettsted. Ja, dersom webdesigneren din gjør en skikkelig jobb, er sannsynligvis nettstedet ditt langt på vei optimalisert aldeles av seg selv. I sine retningslinjer for webansvarlige anbefaler Google blant annet å lage nettsider med en logisk struktur, beskrivende lenkenavn, gode meta-tags og så videre. Lag et nettsted som er godt for brukeren, og det vil også være godt for Google. Dersom nettstedet i tillegg har velformet HTML-kode, er du godt på vei. (De lærde strides om koden trenger å validere etter en W3C-standard, men det skader jo uansett ikke.) Du finner 11 gode tips om gjør-det-selv SEO her (takk til Roar Eriksen hos Tarantell).

I tillegg tilbyr Google selv et greit og helt gratis verktøy der man kan registrere nettstedet sitt, og legge inn et nettstedskart i xml-format. Bruker man disse verktøyene, tar det faktisk bare dager før nettsider, selv til helt nyregistrerte domener, dukker opp på Google.

Nøkkelord er også viktig: De ordene brukerne der ute søker på, må også finnes på nettstedet ditt, gjerne i sidetitlene (title tags) eller i overskriftene på sidene.

Sist, men ikke minst: Linker. Et nettsted med mange linker _inn_ til seg vil forbedre rankingen på Google dramatisk.

Dårlig design = vanskelig å indeksere
Det finnes mange nettsteder som har et elendig design med en elendig struktur, smekkfullt av javascript og flash og andre kreative teknikker som gjør sidene vanskelige å indeksere for søkemotorene; En beklagelig konsekvens av reklamebyråenes høylytte inntogsmarsj på nettet de siste årene. Mange slike nettsteder kan ha godt av en grundig gjennomgang og opprydning. Kanskje er jobben for stor til å gjøres inhouse, da kan en innleid konsulent være nyttig.

Ingen kan love topprank
Varsellampene bør imidlertid blinke når SEO-firma lover deg at din side skal ranke topp tre på Google for bestemte søkeord i løpet av så og så lang tid. Det løftet kan ingen firma holde, i alle fall ikke uten å bruke metoder som Google slett ikke liker. For: Google er opptatt av at søkene gjennnom sin tjeneste skal ha integritet og kvalitet. Derfor slår også Google knallhardt ned på SEO-firma som jukser for å få sine kunder heist opp på resultatsiden på uetisk vis. Straffen er ofte utestenging fra Google for kortere eller lengre tid.

Slik jukses det
Søkemotorjuks skjer på flere måter. For eksempel ved å opprette sider på kundens nettsted som i praksis er usynlige for brukeren, men som indekseres av Google og er med på å gi bedre rangering. Spesiallagete sider med nøkkelord er en annen måte å jukse på. Siden lenking inn til sider er viktig, er såkalte "link farms" blitt populære: Dette er store kataloger med lenker som utelukkende er konstruert for å skape kunstige lenker inn til sider. Det finnes flere metoder, og Google selv beskriver dem ganske greit på sine egne sider om SEO.Et godt initiativ for å bekjempe useriøse SEO-firma er forøvrig det norske SEO Spam Cops, der du også finner eksempler på juksemakere, hvilke metoder de bruker og hvilken straff de får når de blir avslørt.

Ingen "silver bullet"
Er det synlighets-sjarlataner og juksemakere i SEO-bransjen? Ja, der som i andre bransjer. Og de som prøver å få deg til å tro at de kan fikse deg høyt inn på Google på kort tid, for en pen rund sum og litt kreativ programmering, bør du uansett ikke snakke med. På den annen side: De som forteller deg at det er hardt arbeid over tid som skal til, og at det faktisk er levende mennesker du skal lage nettsted for, og ikke søkemotorene, kan du vurdere om du skal låne øre til. Kanskje vi burde innføre "menneskeoptimalisering" som et nytt begrep?


KILDE:
Ole Irgens blogger om internett og teknologi på http://www.derhardudenigjen.com


WebRessurs.no anbefaler:    StackOverflow.com | Experts-Exchange.com | W3schools | ASP.NET | Codeproject | 4Guys
WebRessurs.no er utviklet og drives av SoftMaker
Sett som startside: [ ]. Bokmerk denne siden: [ klikk ]. Sitemap. http://twitter.com/webressurs_no/. Antall brukersesjoner: 10970380.
Copyright WebRessurs.no © 2003 - 2018
Jobbsøk.no - Jobbsøknad, CV, intervju, tips og lenker